Gemiddeld bedrag voor een kraamcadeau

18 november 2025


Onderzoek onthult koopgedrag: persoonlijke cadeaus populair, meerderheid koopt online

Uit recent onderzoek gehouden door www.leukstebabycadeaus.nl blijkt dat Nederlanders vooral kiezen voor persoonlijke cadeaus en deze het liefst online aanschaffen. De resultaten geven een duidelijk beeld van hoe vaak mensen cadeaus kopen, voor wie en hoeveel zij gemiddeld uitgeven.

Vrouwen kopen het vaakst cadeaus

Van alle ondervraagden is 87,9% vrouw (1.746) en 12,1% man (241). De grootste leeftijdsgroep bestaat uit mensen van 25–34 jaar (1.198), gevolgd door 35–44 jaar (688).

Hoe vaak kopen we kraamcadeaus?

De meerderheid koopt 1 tot 3 keer per jaar een kraamcadeau:

  • 1 keer per jaar: 802 personen

  • 2–3 keer per jaar: 957 personen

  • 4–5 keer per jaar: 228 personen

Babygym met vilten hangers in zeethema
Baby met badcape om

Voor wie kopen we cadeaus?

Het cadeau is het vaakst bedoeld voor een goede vriend of vriendin (47,4%), gevolgd door familie (31,6%). Ook voor collega’s (5,3%) en buren/kennissen (4,7%) worden regelmatig kraamcadeaus gekocht.

Hoeveel geven we uit aan kraamcadeaus?

Dit is natuurlijk de vraag waar het hele onderzoek om draait. Hoeveel geeft men gemiddeld uit aan een kraamcadeau?

Het meest voorkomende bestedingsbedrag ligt tussen € 20 en € 30.

26,3% van de ondervraagden geeft € 20 uit aan een kraamcadeau. 26,4% geeft € 30 uit. Dus we kunnen wel stellen dat gemiddeld € 20 tot € 30 aan een kraamcadeau wordt besteed.

Wanneer specifiek wordt gekeken naar de relatie tot de ontvanger, valt op dat:

  • Voor familie wordt een relatief hoger bedrag van € 50 uitgegeven (31,7%).

  • Voor een vriendin het bedrag meestal tussen € 25 en € 30 ligt.

  • Voor een collega minder wordt uitgegeven. Gemiddeld zo’n € 10.

Naam gepunniked
Little Dutch knuffel konijn

Persoonlijk is koning

Met 47,4% is het persoonlijke cadeau veruit het populairst. Cadeaus van een verlanglijstje (26,3%) en praktische cadeaus (10,5%) volgen op afstand. Voor merken en shops betekent dit: personalisatie loont. Denk aan gepersonaliseerde items, naamproducten of unieke samenstellingen.

Online aankoopkanaal domineert

Met 67,9% van de consumenten die cadeaus online kopen, is de digitale winkelstraat duidelijk leidend. Shops die inzetten op snelle levertijden, inspiratietools en duidelijke categorie-indelingen hebben een sterke voorsprong. 21,1% geeft aan liever naar een fysieke winkel te gaan. Een combinatie van beide komt bij 11% voor.

Succesvolle gekregen cadeaus

In het onderzoek werd aan de respondenten gevraagd wat het leukste kraamcadeau is dat zij ooit hebben gegeven of gekregen. Daar kwamen verrassend leuke ideeën uit:

  • Gevuld gepersonaliseerd koffertje
  • Bon voor een babyspa
  • Naampuzzel
  • Naamtreintje
  • Handgemaakte boxmobiel
  • Zelfgemaakte spaarpot
  • Gepersonaliseerde badhanddoek

Ook hieruit kan worden geconcludeerd dat vooral de voorkeur wordt gegeven aan gepersonaliseerde en originele cadeaus.

Het is afhankelijk van de ontvanger wat voor bedrag er aan een kraamcadeau wordt besteed. Het overall beeld van gepersonaliseerde cadeaus die én gewaardeerd en vaak gegeven worden laten zien dat dit een goede keus is. Doe er je voordeel mee!

Met dank aan

Dit onderzoek is online verspreid en ingevuld door 1987 respondenten. 

Mede verspreid door diverse ondernemers, waarvoor veel dank!

Giftsbym | Jeers gifts & more | Uniq Woody’s | Welp & Wonder | Little Blessings

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven